מהו אבחון פסיכודידקטי ולמי הוא מיועד?
האבחון הפסיכו-דידקטי הוא למעשה תהליך אבחנתי אשר נועד לעמוד על הקשר
בין קשיים מהם סובל התלמיד בתחומי הלמידה השונים לבין מצבו הפסיכולוגי של התלמיד.
תהליך זה מורכב משני שלבי אבחון שונים, הראשון הינו הליך אבחון דידקטי אשר תפקידו
לאתר ולסווג לקויות למידה כאלו ואחרות מהן סובל התלמיד, והאבחון השני הינו אבחון
פסיכולוגי שמטרתו לסווג ולאתר את הקשיים הרגשיים והנפשיים מהם סובל התלמיד.
תלמידים המופנים לאבחון פסיכו- דידקטי הינם תלמידים המקשים באופן
מיוחד להדביק את הפער הלימודי עימו מתמודדים ביתר קלות תלמידים אחרים בני גילם, או
לחילופין, תלמידים שהישגיהם הלימודיים מתאפיינים בכשל למידה חמור במיוחד.
בין יתר הסיבות הנפוצות להפניית תלמידים לאבחון פסיכו-דידקטי תמצאו
מקרים בהם מתעורר חשד בנוגע ליכולות ההבנה של התלמיד, מקרים בהם קיים צורך בהתאמת
מסגרת חינוכית אחרת מזו בה מצוי התלמיד, מקרים בהם קיים גורם רגשי המשפיע על
יכולות הלמידה של הילד (טראומה אותה הוא חווה, מופנמות יתר וכדומה) ומקרים בהם לא
ניתן לקיים מבדק דידקטי לתלמיד באופן בו מיושמים אבחונים דידקטיים.
אבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי
כאמור לעיל, אבחון
פסיכודידקטי מורכב משני תחומים, התחום הדידקטי והתחום הפסיכולוגי. בשלב
הראשון של האבחון הפסיכו-דידקטי התלמיד עובר אבחון דידקטי אשר נועד לבחון את
תפקודי הלמידה של התלמיד, לרבות, כישורי קריאה, כתיבה, חשיבה עצמית וחשיבה מתמטית.
כמו כן, האבחון הדידקטי עוסק בתפקודי הזיכרון והקשב של התלמיד, כאשר מטרת המבדק
היא לאבחן, לאתר ולסווג לקויות למידה במידה ואלו קיימות בקרב התלמיד. במקרים בהם התלמיד
סובל מלקויות למידה כאלו ואחרות הוא מופנה להמשך טיפול באמצעות מה שמכונה הוראה
מתקנת.
בשלב השני של
האבחון הפסיכו-דידקטי, התלמיד עובר אבחון פסיכולוגי שמטרתו לספק הערכה של התחום
הקוגניטיבי והתחום הרגשי של התלמיד. בשלב זה מיושמות פעולות אבחון אשר נועדו לעמוד
על הקשר בין לקויות הלמידה אשר אובחנו במסגרת האבחון הדידקטי לבין היבטים רגשיים
המערימים קשיים על התלמיד בכל הנוגע לפיתוח יכולותיו התקשורתיות, ההתנהגותיות
והחברתיות.
האבחון
הפסיכו-דידקטי מיושם על ידי גורמים מקצועיים המורשים מטעם משרד החינוך לעריכת אבחונים
אלו. הגורמים המקצועיים כוללים פסיכולוג מומחה בעל הכשרה בתחומי האבחון הדידקטי,
או לחילופין, על ידי פסיכולוג מקצועי ומאבחן דידקטי. בשני המקרים, מונפק דו"ח
המסכם את ממצאי האבחון, כאשר הדו"ח כולל בתוכו מסקנות והמלצות לדרכי פעולה
וטיפול בתלמיד. על פי רוב, מדדי האבחון השונים העולים במהלך האבחון הפסיכו-דידקטי
נמדדים בהתאם להתפלגות המדדים הנורמטיביים בקרב תלמידים אחרים בני גילו של הנבדק,
וזאת על מנת שניתן יהיה להשוות את מדדי הממצאים למדדי הנורמה.
במידה וגם אתם חשים
כי ילדיכם הינו ילד מופנם המתקשה בלימודיו, ואם גם אתם מאבחנים לקות למידה כזו או
אחרת בקרב ילדיכם הנגרמת כתוצאה מחוסר ביטחון עצמי או מתוך מצוקה רגשית, אנו
ממליצים לכם לבדוק ביחד עם הנהלת בית הספר בו לומד ילדיכם את נושא האבחון
הפסיכו-דידקטי.