הילד לא עוזב את המחשב? נצלו זאת לטובה
הילדים שלנו מחוברים
למחשב שלהם מלידה, וקשה מאוד להפריד אותם ממנו
כולנו אוהבים לחשוב
אחורה על הימים בהם אנחנו היינו ילדים ולרטון על ה"נוער של היום" ועל
כמה שאנחנו היינו ערכיים יותר או חזקים יותר או מי יודע מה. עם זאת, את ההבדל
המהותי הגדול שאפשר למצוא בין דור העבר ודור ההווה הוא ההבדל שקשור לתלות של
הילדים שלנו במחשב שלהם. הילדים שלנו נולדו לתוך עולם ממוחשב, ולרבים מהם יש מחשב
אישי מגיל צעיר. המצב הזה יותר תלות של הילד במחשב, ובמקרים רבים אנחנו מתייחסים
למצב כזה כאל מצב שלילי שיש לתקן. אנחנו טוענים שמדובר בהתקדמות של החברה האנושית
ושל שיטות החינוך המודרניות, והגיע הזמן שנתאים את עצמנו למצב זה.
כיצד ניתן לנצל לטובה
את החיבור של הילד שלנו למחשב שלו?
מלבד היותו של
האינטרנט מקור הנאה לילד שלנו, האינטרנט מהווה גם כמות בלתי מוגבלת של מאגרי מידע עבור
הילד שלנו. את הכללים בשימוש במחשב אנחנו צריכים למסד מול הילד שלנו, כשאחת השיטות
האפשריות בתחום זה היא לאפשר לילד שלנו לגלוש כאוות נפשו רק לאחר שקרא חומר עיוני
כלשהו או ביצע מטלה לימודית כלשהי במסגרת הלימודית והחינוכית של המחשב שלו (ניתן
לבצע בקרה על כך בקלות). אגב, ילדים שמשחקים במחשב, במיוחד במשחקים המפעילים
אסטרטגיה ומחשבה, הם ילדים שכדאי לפתח את החוש היצירתי הזה שבהם כמה שניתן.
גם משרד החינוך כבר
הבין שחשוב לנצל את התלות של הילדים שלנו במחשבים שלהם
גם משרד החינוך הבין
שהילדים של היום מתעסקים יותר במחשב שלהם מאשר במחברות ובספרי הלימוד המסורבלים
והמיושנים. לכן, משרד החינוך החל בתהליך של העלאת מאגרי מידע בלתי נדלים לקטלוג
החינוכי, שכולל ספרים אלקטרוניים, ספריות VOD, הרצות ופורטלים בית
ספריים, סביבות תוכן וכלים אחרים. כך למעשה הפך משרד החינוך את המחשב של כל אחד
מהילדים שלנו לכלי הלימודי הראשי שלו, וכך למעשה גם הנגיש את הלימודים עבור ילדים
שקשורים למחשב שלהם במידה רבה. חשוב להבין שלא מספיק להעלות מאגרי מידע גדולים
ולשפוך אותם בארכיון. חשוב מאוד שנתאים את התכנים ונמיין אותם בצורה האיכותית
ביותר, וגם את התהליך הזה מבצעים בקטלוג החינוכי על סמך שכבות גיל, מקצועות לימוד,
שפה, סוג חינוך וכדומה.
אם משרד החינוך מצליח
להבין איך לגשת לילדים שלנו, הגיע הזמן שגם אנחנו נעשה זאת
הקטלוג החינוכי הוא
דוגמה מצוינת להבנה וניצול של מצב קיים ליצירת התנאים האיכותיים ביותר לשימוש
בטכנולוגיה עם הילדים שלנו. גם אנחנו, כהורים, צריכים ללמוד מהדוגמה הזו ולהשתמש
בקשר של הילד שלנו עם המחשב שלו, כך שהמחשב והאינטרנט על כמויות המידע העצומות שיש
בהם יהוו יתרון פדגוגי וחינוכי עבור הילד שלנו.