שימור עובדים וחשיבותו למינוף העסק
אסטרטגיית משאבי אנוש מקיפה אינה מקיפה כלל וכלל
אם היא לא כוללת אסטרטגיה מוכחת לשימור עובדים שתאפשר לארגון להחזיק באותם עובדים
שהחברה טרחה כה רבות על מנת לגייסם.
זה אולי נשמע הגיוני, אבל רבים, אם לא רוב,
העסקים הקטנים מתעלמים ממרכיב קריטי זה כשהם עוסקים בתכנון משאבי האנוש שלהם.
לחברות רבות אין אסטרטגיה רשמית לגבי שימור עובדים לאחר שאלה גויסו
בהצלחה לעבודה בארגון ונראה שהתשובה לכך נעוצה בתפיסה המוטעית לגבי הגורמים שישפרו
את שימור העובדים.
שמירה על מוטיבציה חיובית של צוות העובדים היא
חיונית להצלחה של הארגון. תחלופה גבוהה של עובדים מגבירה את ההוצאות ומשפיעה לרעה
על מורל החברה. יישום תכנית לשימור עובדים הוא דרך יעילה להבטיח שעובדי מפתח
יישארו מועסקים, תוך שמירה על רמות הביצוע והפריון.
רוב בעלי העסקים והמנהלים חושבים ששימור עובדים
מבוסס על גובה השכר ועל תמריצים. במציאות, עליהם להיכנס עמוק יותר לנפש האדם
ולעמדות שמסייעות לעובד לחוש שהוא מוצלח ומוערך. אסטרטגיות השימור צריכות להתמקד
במרכיבים נוספים ולא להסתפק בתמריצים כספיים כי לשימור העובדים יש תפקיד חשוב
בשמירה על התפוקה ובמינוף העסק.
ניהול תחלופת עובדים
במסגרת קורסים בתחום פיתוח כישורי ניהול, המנהלים לומדים גם את החשיבות של יישום אסטרטגיות לשימור
עובדים כדי לנהל את תחלופת העובדים ועל מנת למשוך לארגון עובדים איכותיים. תכניות
השימור מתמקדות ביחסים שבין ההנהלה לעובדים. שכר תחרותי, הטבות, הכרה בעובדים
וסיוע לפרויקטים השונים הם כולם חלק מהניסיון של החברה לשמור על שביעות הרצון של
העובדים.
עמידה במבחן עלות – תועלת
ארגון יכול להפיק תועלת משמעותית מתוכניות
לשימור עובדים, בגלל השפעתו הישירה על השורה התחתונה של העסק. תחלופה גבוהה יכולה
להיות יקרה מאוד. אסטרטגיות שמיועדות לשימור עובדים איכותיים עוזרות לקזז את
עלויות החלפת העובדים ומפחיתות את העלויות העקיפות, כגון ירידה בתפוקה ואובדן
לקוחות.
שמירה על הביצועים והתפוקה
שיטות לשימור עובדים מסייעות לתמוך בתפוקה של
הארגון. גיוס עובדים חדשים והכשרתם לוקח המון זמן. משרה לא מאוישת פירושה שהעבודה
לא נעשית. וגם אם המשרה כן מאוישת, עדיין רוב העובדים צריכים להתגבר על עקומת
למידה כלשהי, לפני שעבודתם תהפוך לרווחית. נקיטה בצעדים הדרושים כדי לשמור על
שביעות רצונם של העובדים הנוכחיים מתפקידם, יבטיחו שהתפוקה לא תשתבש.
שיפור תהליך הגיוס
אסטרטגיות יעילות לשימור עובדים מתחילות לעיתים
קרובות בתהליך גיוס העובדים. עובדים נוטים להישאר בחברה שמקיימת את ההבטחות שלה כשהתקבלו
לעבודה. חברה שמספקת לעובדים חדשים מבט ריאלי על הסביבה הארגונית שלה, על
ההזדמנויות להתקדמות ועל הציפיות מהעבודה, יכולה להשפיע באופן חיובי על שימור
העובדים.
העלאת המורל
עובדים שנהנים ממה שהם עושים ומהאווירה במקום
שבו הם עובדים, נוטים יותר להישאר בחברה. אסטרטגיות השימור חשובות משום שהן
מסייעות ליצור סביבת עבודה חיובית ולחזק את המחויבות של העובד לארגון. אסטרטגיות
שמתמקדות במעורבות עובדים (כמו צוותי פרויקטים ומעורבות קהילתית), מעלות את המורל
של החברה ומעניקות לעובדים תחושת גאווה בעבודתם.