חשיבותו של החינוך והידע הפיננסי בגיל צעיר
קריאה דרושה למגוון משימות יומיומיות: הכוונה באמצעות שלטי רחוב, קריאת תרגום לסרטים בבית הקולנוע, יכולת לקרוא תפריט במסעדה או חוזה עם בעל הבית. דווקא משום השימוש היומיומי במיומנות הקריאה, לימוד הקריאה בגיל צעיר נתפס כעניין מובן מאליו. קריאה איננה המיומנות היומיומית היחידה הנדרשת לחיים כיום. מיומנויות פיננסיות גם הן נדרשות אם בחישוב הטיפ שאותו יש להשאיר, היכולת להפריד בין צרכים ורצונות ולהבין את השפעתה של הפרסומת, היכולת להתנהל כספית בהתאם ליכולת הכלכלית מבלי לצבור מינוס ואף לחסוך ליום סגריר. למרות זאת, החינוך הפיננסי בארץ כמעט שאינו קיים כלל במוסדות החינוכיים ומוטל רובו ככולו על ההורים שלעתים גם הם חסרים את הידע והמיומנויות הנדרשים כדי להעביר לילדיהם.
מהו ידע וחינוך פיננסי?
ידע וחינוך פיננסי מתפרשים על מגוון תחומים הנע בין צרכנות נבונה וניהול תקציב בסיסי ועד הבנה והיכרות עם שוק ההון. כישורים ומיומנויות פיננסיים נדרשים לקבלת החלטות מושכלות גם בנושאים יומיומיים וגם בנושאים בעלי השלכות משמעותיות כניהול הפנסיה, חסכון והשקעה לעתיד. ככלל, ניתן לחלק את תחומי הידע למספר תתי תחומים שונים: אחריות פיננסית וניהול תקציב, צרכנות, בנקים ואמצעי תשלום, חסכון, הלוואות ואשראי, עבודה וקריירה, ביטוח וניהול סיכונים, וכל מה שקשור לשוק ההון. כמעט כל אחד מהתחומים ניתן להבנה, ברמות הולכות ומתקדמות עם גיל הילד.
ילד בגיל הגן לדוגמה, יכול להבין מהו ההבדל בין דברים שרוצים לדברים שצריכים ולדעת כי לא ניתן לקנות את כל מה שרוצים, ניתן ללמד אותו מהן פרסומות ולהסביר לו שפרסומות מנסות למכור דברים ושהדרך שבה דברים נאמרים בפרסומת היא לא אובייקטיבית. ילד בגיל הגן גם יכול כבר להבין כי כסף הוא אמצעי לרכישת דברים, ולהתאמן בחסכון ובדחיית סיפוקים לצורך קניית דברים שעולים יותר כסף ואפילו להבין את מושג ההשאלה וחובתו של המשאיל לשמור על הרכוש המושאל ולהחזירו.
חינוך פיננסי אינו מסתיים בשלב הגן, בתיכון בני הנוער יכולים ללמוד על מושגים כגון
בורסה ושוק ההון, ללמוד על זכויות צרכנים, להכיר אפיקי השקעה וחסכון שונים, לבצע חישובי החזרי הלוואות, להכיר סוגי ביטוח נפוצים או דרכים לחיפוש עבודה ולהכיר את תהליך הקבלה לעבודה.
דוגמה אישית והשכלת מבוגרים
השיטה הטובה ביותר ללמד ולחנך את הדור הצעיר להתנהלות פיננסית נכונה היא באמצעות מתן דוגמה אישית. הבעיה עם שיטה זו היא כי רבים מקרב ההורים והמורים נדרשים לעבור בעצמם השתלמות בתחומים מסוימים ולהשלים פערי ידע פיננסי החסרים לרבים בארץ.
כדי למקסם את מתן החינוך והידע הפיננסיים לדור הצעיר כדאי במקביל לעזור למבוגרים להשלים פערים אלו. השלמת פערים כזו תעזור לא רק בהכוונת הילדים אלא גם תעזור למבוגרים להתנהל נכון יותר עם כספם, להבין כיצד להגדיר מטרות חסכון קצרות טווח, בינוניות וארוכות טווח וכיצד טווח החסכון וההשקעה משפיע על מידת הסיכון שניתן לקחת, להבין מושגים מעולם הביטוח ולאפשר בחירת פוליסה מתוך מודעות להשלכות, העלות והתמורה שהיא מציעה, להכיר מושגים מתחום שוק ההון ולאפשר מידת שליטה והחלטה מודעת בנוגע להשקעות בשוק זה.
להתחיל משקיפות
דרך טובה להתחיל בחינוך פיננסי בגיל הצעיר היא להפסיק לראות בילד גורם שאינו שותף לכלכלת הבית. לשתף את הילד כבר מגיל צעיר בהחלטות כלכליות (כן או לא לצאת השנה לנופש ולאיפה?), לתאם ציפיות לקראת בילוי – כמה אפשר יהיה לקנות בבילוי (שתיה או ממתק לדוגמה), לשחק משחקים הכרוכים בהתנהלות כספית דוגמת מונופול, ולהקפיד על דמי כיס בהתאם לגילו – כספים שינתנו במועד ידוע מראש, בסכום ידוע מראש וקבוע.