ציוד קשר – מכשירי קשר לים ולאוויר
אחת הדרכים היעילות והמהנות להגיע ליעדים מסוימים היא דרך האוויר
או היבשה. כדי לעבור את המסע בבטחה עולה הצורך באדם מקצועי שיתפעל את כלי התעופה
או השייט, וגם בציוד מגוון. כאן בדיוק מכשירי הקשר השונים נכנסים לתמונה ומשנים אותה
מ-א' ועד ת', כאשר בלתי אפשרי אפילו לחשוב על יציאה לדרך בלעדיהם.
למה צריך מכשירי קשר?
תקשורת היא חלק מרכזי במסע אותו עורכים באמצעות סירה, ספינה, מטוס,
מסוק ושלל אמצעים אחרים להתניידות אווירית או ימית. מכיוון שבתנאים אלה אמצעי
התקשורת ה"מסורתיים" שאנחנו רגילים להשתמש בהם (טלפון נייד, לדוגמא)
אינם משחקים תפקיד, ברור מדוע אי אפשר לוותר על מכשירי הקשר.
באמצעות המכשירים ניתן ליצור קשר עם גורמי פיקוח, בקרה והכוונה בים או ביבשה, לקבל
הוראות במהלך המסע (לדוגמא, תזמון נחיתה בשדה התעופה) וחשוב לא פחות – להזעיק עזרה
בשעות חירום.
כל אמצעי תחבורה או תעופה חייב, אם כן, להיות מצויד במכשירי קשר
שיוכלו לתפקד תמיד, גם כשנמצאים רחוק מכל ציוויליזציה. מה שחשוב לא פחות הוא
התפעול שלהם, שאינו תמיד מובן מאליו. צריך שיהיה על גבי כלי התחבורה או התעופה אדם
שיידע כיצד לתפעל את המכשירים, מיהם הגורמים איתם הוא יכול ליצור קשר וכן הלאה. זו
הסיבה לכך שבקורס סקיפרים עוסקים תמיד בסוגיית מכשירי הקשר כחלק בלתי נפרד מהליך
ההכשרה של משיטי הספינות והיאכטות, למשל.
הגורמים אליהם פונים
בהרבה מאד מקרים ייראה לנו כאילו זו ברירת מחדל שבמטוס או בספינה
יהיו אמצעי קשר, אבל מובן שלא כך הדבר. את תשתיות התקשורת יש להקים (לרוב יחד עם
תשתיות אחרות הנמצאות באותו כלי תחבורה או תעופה), לפקח שהן עובדות תמיד לפני
שיוצאים לדרך וגם לתחזק אותן מפעם לפעם. לכל מכשיר קשר יש חוקים משלו, ושאלות
שונות צריכות להישאל בדרך לתפעול הנכון והיעיל של המכשיר.
מבחינה מעשית, חברות המספקות ציוד מגוון עבור שייט או תעופה הן אלו
שימכרו ולעיתים גם יתקינו הלכה למעשה את מכשירי הקשר. מומלץ לבקש ייעוץ מקצועי
מהצוות של החברות הללו, שיוכל להתאים את המכשירים האידיאליים לסוג הנסיעות,
לגורמים איתם אמורים ליצור קשר, למספר אנשי הצוות הצפוי וכן הלאה.