שלום כיתה א', שלום
לצבא
בואו נודה בעובדות –
לא כולנו היינו תלמידים מדהימים. בוודאי בבית הספר התיכון, לא לכל נער או נערה
בגילאי 15-18 יש את המוטיבציה או היכולת לשבת בכיתה כשכל אפשרות אחרת נראית מושכת
וקוסמת יותר. חלקנו, אולי חלקנו הגדול, נסיים בסופו של דבר את הלימודים ואת בחינות
הבגרות עם ציונים טובים, זכרונות נהדרים ומעט מאוד חוויות לימודיות טובות. ואולי
כך צריך להיות – אולי בגיל זה לא צריך לשאול את הנער או הנערה אם הם רוצים ללמוד
שעות ארוכות ומתישות בכיתה אלא להכריח אותם ללמוד. אבל אצל רובנו, אחרי בית הספר
התיכון מגיע הצבא, ומביא איתו שאלות כמו מה אנחנו רוצים לעשות בחיינו, ובאיזה
לימודים אקדמיים נבחר. כעת נבחן את מערכת קבלת ההחלטות המשמשת אדם הניצב בפני אחת
ההחלטות החשובות בחייו.
האם זה בשבילי?
ובכן, זו שאלה שלא
ניתן לענות עליה בכן או לא. לא כל אחד מתאים ללימודים אקדמאים, ולחלקנו עצם המחשבה
על לחזור לכיתה או אולם הרצאות, להקשיב לאדם מבוגר מדבר ולנסות לשנן כל מילה שלו –
היא בלתי נסבלת. עם זאת, לחלקנו ברור כי האקדמיה טומנת בחובה את העתיד שלנו ואנו
שואפים להגיע אליה כמעט בכל מחיר, גם אם אנחנו עוד לא ממש יודעים מה אנחנו רוצים
ללמוד או לעשות. כל אחד מאתנו הוא שונה וייחודי, עם מערכת רצונות ותחביבים שונים,
תחומי עניין שונים ויכולות שונות. אז למה שלא נעבור הכוונה ללימודים אקדמאים לפי
מה שמתאים לנו? למה שלא נתאים את מה שנלמד למה שאנחנו מתאימים, במקום להתאים את
עצמנו אליה?
מחוץ לקופסה
לאלה מאתנו שלא
מסוגלים לדמיין את עצמם חוזרים ללימודים היבשים של הכיתה והמרצה (וגם לאלה שכן),
קיימים כיום מסלולי לימוד ייחודיים וחווייתיים. מסלולים אלה יכולים להקנות לבוחר
בהם ערך מוסף עצום כלפי המקצוע בו הוא בחר. לדוגמה – הרבה יותר קל לחשוב על מסלול
אקדמי מסובך ומאתגר כמו ביולוגיה ימית, אם לוקחים בחשבון שחלק מהותי מתוכנית
הלימודים כולל צלילות בחופי מכמורת. מעבר לחוויה העצומה שצלילות אלה מקנה
לסטודנטים במסלול זה, הם צוברים גם ניסיון מעשי וידע שלא מוגבל רק לידע תיאורטי
במקצוע הקשה והמאתגר בו בחרו. אגב, הדבר עובד גם הפוך – לימודים אקדמאים כחלק
מתוכנית רחבה יותר – לדוגמה, לימודי הוראת דרך. בלימודי הוראת דרך, חוץ מלימודים
מעשיים של שבילי הארץ ושל הדרכת מטיילים, לומדים הסטודנטים גם היסטוריה, גאולוגיה
וגאוגרפיה – לימודים המקנים לסטודנטים נופך של ידע שמעשיר את עבודתם כמורי דרך
ומשפר אותה. חשיבה שכזו על לימודים אקדמיים – חשיבה שיוצאת מהקופסה ובוחרת עבורך
את המסלול הטוב ביותר עבורך – היא החשיבה אליה אדם צריך לשאוף.
תשקיעו בהחלטה
ההחלטה מה תלמדו
צריכה לבוא כשיא וכסיכום של תהליך בו אתם חושבים על הטוב ביותר עבורכם ומקבלים
החלטה מושכלת. למה? כי על טעויות משלמים. ראשית, משלמים לא מעט כסף – החלפת חוג או
אפילו מוסד לימודי היא עסק יקר שלעיתים רחוקות אנחנו מפוצים עליו באיזושהי צורה,
ולעיתים קרובות אנחנו צריכים לשלם עוד יותר בשביל לבצע את ההחלפה הזו. שנית – מחיר
מנטאלי לא קטן. הרגע בו אתה מבין שקיבלת את ההחלטה הלא נכונה הוא רגע של חרטה
וכעס. ולכן, אם אתם, כמו רובנו, לא בטוחים מה אתם רוצים ללמוד – אל תעשו שטויות.
תחשבו מחוץ לקופסה, ותפנו להכוונה ללימודים אקדמאים.